Lifestyle

5 eenvoudige stappen om je paniekaanval te stoppen

paniekaanval stoppen tips

We worden allemaal wel eens nerveus of angstig. Maar het kan zijn dat je te maken krijgt met een paniekaanval. Dit is een intense aanval van angst en spanning en kan behoorlijk heftig zijn. Het is belangrijk om tools en trucs te kennen om je geest op dat moment tot rust te brengen en te voorkomen dat de angst uit de hand loopt. Hier vind je 5 stappen om je te helpen te kalmeren en een paniekaanval op tijd te stoppen.

Stap 1 – Noem 5 dingen die je ziet

paniekaanval stoppen

Tijdens een paniekaanval gebeurt er van alles in je lichaam, zowel mentaal als fysiek. Je hart kan sneller gaan kloppen, net als je ademhaling, je kan gaan zweten of duizelig worden. Als je je op deze fysieke veranderingen gaan focussen kan een paniekaanval juist erger worden. Kijk daarom rustig om je heen. Wat zie je? Neem even de tijd en noem zo specifiek mogelijk 5 dingen die je ziet.

Stap 2 – Noem 4 dingen die je kunt aanraken

angstaanval stoppen

Noem vervolgens 4 dingen die je kan aanraken zonder van je plek te komen. Raak ze nog niet aan maar bekijk rustig de structuur en beeld je in hoe ze zouden voelen. Zijn ze ruw, glad, koud of warm?

Stap 3 – Noem 3 dingen die je hoort

Sluit nu rustig je ogen en focus je op de geluiden om je heen. Noem nu 3 dingen die je kan horen. Het gezoem van een ventilator? Fluitende vogels? Spelende kinderen? Hoor je iets wat je nog niet eerder was opgevallen?

Stap 4 – Noem 2 dingen die je ruikt

paniekaanval stoppen

Houd je ogen gesloten en zet je neus aan het werk. Wat voor geuren ruik je? Noem er twee. Het nieuwe merk wasverzachter dat je gebruikt ruikt vast heerlijk. En wat is dat parfum dat je ruikt?

Stap 5 – Noem 1 ding dat je proeft

Wat proef je op het moment? Heb je net je tanden gepoest, of juist net iets gegeven of gedronken. Misschien draag je wel lippenstift of Labello.

Door een voor een als je zintuigen bewust aan het werk te zetten focus je je niet op de paniek of angst die je voelt. Je leidt je hersenen af van negatieve of angstige gedachte. Dit stappenplan zorgt ervoor dat je hartslag weer rustig wordt, je spieren ontspannen en je ademhaling vertraagd. Als je last hebt van paniekaanvallen is dit trucje zeker het proberen waard om je paniekaanval te stoppen.

Volg jij de Kwebbelaar al op Facebook? Doen, is leuk! Dan mis je nooit meer een handige tip of zo’n leuk artikel!

error: Content is protected