Lifestyle

5 tips om gewichtstoename tijdens de feestdagen te voorkomen en toch te genieten

tips gewichtstoename feestdagen

De feestdagen zijn een tijd van gezelligheid en samen genieten. Maar een feestmaal, speciale december snacks en feestelijke drankjes mogen natuurlijk niet ontbreken. Tijdens de koude donkere dagen snakken we daarnaast naar warmte en comfort in de vorm van calorierijk eten. Dit alles maakt december tot de moeilijkste maand voor mensen die op hun gewicht willen letten.

Uiteraard moet je vooral lekker genieten tijdens deze periode en tijd door brengen met je vrienden en familie. Wist je dat is gebleken dat je niet direct aankomt van een avond ongeremd genieten van een feestmaal? Zo werkt ons lichaam simpelweg niet. Het gevaar van gewichtstoename schuilt juist in de dagen eromheen. Voor iedereen die december even zwaar wil eindigen als deze begon, vind je hieronder 5 handige tips om gewichtstoename tijdens de feestdagen te voorkomen.

1. Geniet met mate

Chocoladeletters, pepernoten, een avond gourmetten, kerstkransjes, het kerstdiner (misschien zelfs twee) oliebollen, appelflappen, champagne en ga zo maar door. Het is nogal wat! Gewichtstoename is bijna onvermijdelijk als je dit allemaal onbeperkt eet. Kies daarom bijvoorbeeld je favoriete december snack en koop hier een zakje van waar je de hele maand mee moet doen. Of spreek met jezelf af dat je alleen op de feestdagen zelf mag snoepen en snacken.

2. Beweeg meer

Vind je het lastig om al dat lekkers te weerstaan? Als je meer beweegt verbrand je dat extra kerstkransjes ook weer. Dus maak deze winter prachtige winterse wandelingen of fietstochten, dans elke dag op je favoriete kerstmuziek, ga schaatsen of slee├źn (als het kan) of duik lekker de sportschool in voor een extra sessie. Het draait allemaal om de juiste balans.

3. Kleinere borden en porties

Gemiddeld is een dineer bord 28 cm, en dat is een stuk groter dan 40 jaar geleden. Wist je dat je onbewust minder eet als je van een kleiner bord eet. Dit komt door een optische illusie. Dezelfde hoeveelheid voedsel lijkt op een groot bord veel minder dan op een klein bord. Hierdoor eet je meer van een groot bord.

4. Zorg voor gezonde alternatieven

Niks is zo ongezellig als op een borrel met vrienden of familie niks te kunnen eten of snacken. Eten is nu eenmaal een sociale gelegenheid. Voordat je het weet zit je aan je tweede stuk banketstaaf. Zorg daarom dat er altijd gezonde alternatieve zijn. Zo kan je toch genieten van iets lekkers! Maak bijvoorbeeld wortelsticks met humus (leuk als snack voor pakjesavond), kerstomaatjes met basilicum (perfect voor kerst) of feestelijke fruitspiesjes voor oudjaarsavond.

5. Zorg voor een goede bodem

Heb je een kerstborrel, pakjesavond, of nieuwjaarsreceptie? Ga er dan niet heen met een lege maag. Zorg ervoor dat je goed en gezond ontbijt en luncht. Zo voorkom je een snackaanval later op de dag.

Dit artikel is niet bedoeld om mensen aan te sporen gewicht te verliezen, zeker niet als je een gezond gewicht hebt of lekker in je vel zit. Een gezonde relatie met eten en sporten is belangrijk.

error: Content is protected