Fitness Gezondheid

9 manieren om je stofwisseling te versnellen

Ben je wel eens jaloers op die vrienden die alles lijken te kunnen eten zonder aan te komen? Deze geluksvogels hebben dit onder andere te danken aan hun snelle stofwisseling of metabolisme.

Mensen met een snelle stofwisseling hebben over het algemeen een gezonder gewicht. Ze verbranden nu eenmaal hun calorieën in een hoger tempo. Natuurlijk moet je gezond blijven eten en voldoende bewegen om je lichaam gezond te houden. Maar deze 9 tips om je stofwisseling te versnellen zijn een lekkere bonus:

1. Vaker eten

voedsel hoge bloeddruk verlagen

Dit klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar vaker eten is goed voor je stofwisseling en dus voor je lijn. Let er natuurlijk wel op dat je niet meer eet op een dag dan normaal. Maar kleinere porties en probeer elke 2 uur iets te eten. Zo houd je de motor van je verbranding draaiende en versnel je je stofwisseling.

2. Ontbijt elke dag

stofwisseling versnellen

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Dit heb je waarschijnlijk al tig keer gehoord, maar het is ook echt waar. Wanneer je ’s ochtends eet start je je verbrandingsmotor op en daar heb je de hele dag profijt van. Laat die stofwisseling maar lekker draaien!

3. Bouw spiermassa op

Een belangrijk onderdeel van een gezond metabolisme is de hoeveelheid spierweefsel in je lichaam. Spieren verbranden namelijk in rust meer calorieën dan vet. Dus zelfs als je op een dag helemaal niks doet verbrand je meer als je geregeld in de gewichten hangt en dus spiermassa hebt opgebouwd. Start dus met krachttraining.

4. Slaap voldoende en op vaste tijden

relatie slapen positie

Rust is belangrijk wanneer je je stofwisseling wilt versnellen. Wanneer je slaapt herstelt je lichaam zich. Deze reset knop is belangrijk voor een scherpe mind en een gezond lijf. Probeer op regelmatige tijden te gaan slapen en op te staan. Zo went je lichaam aan een gezond dag/nacht ritme waardoor ook je stofwisseling optimaal zal functioneren. Je zal merken dat je door deze regelmaat ook op gezette tijden trek krijgt.

5. Eet vezels

magnesium tekort aanvullen

Je stofwisseling versnellen doe je ook door de juiste dingen te eten. Vezels zijn je beste vriend. Want wanneer je veel vezelrijke voeding eet moet je spijsvertering harder werken. Dit is niet alleen goed voor je maag en darmen, maar dit kost je lichaam ook meer energie. Hierdoor verbrand je meer en krijg je een snellere stofwisseling.

6. Zoek de kou op

winterdip voorkomen

Even lekker bibberen is heel goed voor je metabolisme. Wanneer je lichaam het koud heeft moet het hard werken om op temperatuur te blijven. Hiervoor gebruikt je lichaam bruin vet als brandstof. Mensen met veel bruin vet hebben over het algemeen ook een hoger metabolisme. De hoeveelheid bruin vet in je lichaam is gedeeltelijk genetisch bepaald, maar je kan het ook aanmaken door het vaker koud te hebben.

7. Spice it up!

Hou je pittig eten? Dan heb je geluk! Want een dosis pit in je eten verhoogt je metabolisme. Dit komt door het stofje capsaïcine wat in pepers zit. Hete saus en sambal bevatten daarnaast weinig calorieën. Overdrijf natuurlijk niet, want te veel pittig eten kan leiden tot maagkrampen en maagzweren.

8. Eet genoeg

stofwisseling versnellen

Crash diëten is één van de slechtste dingen die je kan door voor je stofwisseling. Wanneer je op een zeer streng dieet bent zal je lijf zich hieraan aanpassen. Je stofwisseling wordt hierdoor langzamer. Blijf daarom genoeg eten. Hoeveel calorieën jij op een dag nodig hebt kan je hier berekenen.

9. Koud(er) douchen

stofwisseling versnellen

Deze laatste tip zal niet voor iedereen zijn. Koud(er) douchen is namelijk voor veel mensen een regelrechte nachtmerrie. Toch heeft een koudere douche veel voordelen. Het versnelt onder andere je stofwisseling en het activeert je bruine vet. Voor de koukleumen onder ons: je hoeft gelukkig maar 30 seconden koud te douchen om effect te hebben.

error: Content is protected