Gezondheid

Boerenkool: De winter super food met verrassende gezondheidsvoordelen

hyperpigmentatie

7. Ogen

Net als in worteltjes zit in boerenkool een gezonde dosis bèta-caroteen. Deze stof helpt je ogen gezond te houden. Maar boerenkool doet nog meer voor je ogen dan ze alleen gezond houden. Het vertraagt ook ouderdomsgerelateerde oog klachten zoals netvliesveroudering en staar. Dit komt door de stofjes luteïne en zeaxanthine.

8. Gezonde darmen

Cruciaal voor gezonde darmen is het eten van voldoende vezels. Vezels zorgen ervoor dat je darmflora in topconditie blijft en stimuleren de darmwand zodat deze optimaal blijft werken. Verse boerenkool is rijk aan vezels. Per dag wordt geadviseerd zo’n 30 tot 40 gram vezels te eten.

9. Gezond gewicht

Een portie boerenkool van 250 gram bevat ruim 100 kilocalorieën. Dat is niet veel! Omdat je wel al snel een vol gevoel hebt na het eten van boekenkool en dit ook houdt door de grote hoeveelheid vezels, zal je minder snel geneigd zijn te gaan snacken.

Omdat bijna alle boerenkool in onze winkels uit Nederland komt, is het in de herfst en winter ook nog eens een duurzame keuze. Goed voor jou én het milieu dus!

Ben je blij met deze gezondheidsvoordelen van boerenkool? Vergeet dit artikel dan niet te delen via de socials. 

error: Content is protected