Gezondheid

Dit voedsel kan je migraine verergeren

Plus, wat te eten om je migraine te verminderen.

Als je last hebt van migraine is dat erg vervelend. Het is een bonzende hoofdpijn, vaak aan één kant van het hoofd. Het gaat vaak gepaard met misselijkheid, gevoeligheid voor licht en geluid en het zien van lichtflitsen. Als je last hebt van migraine kan je via de huisarts speciale migraine medicatie krijgen. Maar soms is zelfs dit niet genoeg om geen aanvallen meer te krijgen.

Hoe migraine ontstaat en waarom de een er wel last van heeft en de ander niet is nog niet duidelijk. Er wordt nog veel onderzoek gedaan. Zo publiceerde The BMJ (British Medical Journal) onlangs een onderzoek over de invloed van voedsel op je migraine aanvallen. Wat blijkt, er is een bepaalde voedingsstof die ervoor zorgt dat je vaker en langer last hebt van migraine.

Wat kun je beter niet eten bij migraine?

Het gaat om omega-6-vetzuren oftewel linolzuur. Dit is een essentieel vetzuur dat je voornamelijk vindt in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, maïsolie en sojaolie. Maar het zit ook in margarine, halvarine en bak- en braadvetten. Het is zeker geen ongezonde voedingsstof en het verlaagt zelfs het risico op hart- en vaatziekten. Als je last hebt van migraine hoef je dit vetzuur ook zeker niet compleet uit je dieet te schrappen. Het draait allemaal om de juiste verhouding tussen omega-6 en omega-3 vetzuren in je voeding.

Welk voedsel helpt tegen migraine?

Het gaat om twee soorten mega-3-vetzuren, namelijk EPA en DHA. Deze vetzuren staan ook wel bekend als visvetzuren. Ze komen voornamelijk voor in vette vis en in schaal- en schelpdieren. Denk aan zalm, haring, forel en makreel. EPA en DHA vetzuren worden soms ook toegevoegd aan bepaalde soorten margarines en zitten in visoliecapsules en algenoliecapsules.

voordelen visolie capsules

Uit het onderzoek blijkt dat mensen die meer EPA en DHA vetzuren consumeerden 30 tot 40% minder uren hoofdpijn hebben dan mensen die veel omega-6 binnen krijgen. Als je last hebt van migraine is het dus zeker het proberen waard om meer vette vis aan je dieet toe te voegen. Zeker als je vaak plantaardige oliën of bijvoorbeeld margarine gebruikt. Probeer hierin de juiste balans te vinden.

Volg jij de Kwebbelaar al op Facebook? Doen, is leuk! Dan mis je nooit meer een handige tip of zo’n leuk artikel!

Bron: The BMJ

error: Content is protected