Lifestyle

Dit zijn de 7 beste plantaardige bronnen van omega-3 vetzuren

plantaardige bronnen van omega-3 vetzuren

Eet je geen vis of vlees? Deze producten zijn ook rijk aan Omega-3 vetzuren.

Het is inmiddels algemeen bekend dat Omega-3 vetzuren enorm belangrijk zijn voor je gezondheid. Deze goede vetten helpen je hart, herenen, huid en bloedvaten gezond te houden. Omega-3 vetten worden essentieel genoemd omdat ze niet door het lichaam zelf gemaakt worden en we ze dus via de voeding binnen moeten krijgen.

Je hoort vaak dat je vette vis zoals zalm of haring moet eten om Omega-3 binnen te krijgen. De vetzuren zitten ook in eieren en zuivel. Maar wat als je geen dierlijke producten kan of wil eten? Dan zijn er gelukkig genoeg plantaardige alternatieven die ook rijk zijn aan Omega-3. Dit zijn de beste plantaardige bronnen van omega-3 vetzuren.

1. Lijnzaad

Wanneer je één eetlepel gemalen lijnzaad per dag eet, krijg je al genoeg omega 3-vetzuren binnen. Je kan de gele of bruine zaadjes tegenwoordig bijna overal krijgen. Je kan ze kopen in hele of gemalen vorm er is ook lijnzaadolie verkrijgbaar.

Het is het beste om heel lijnzaad te gebruiken. Deze bevatten de meeste omega-3 vetzuren. Wanneer je thuis de zaadjes fijn maalt met een vijzel behoud je de meest omega-3. Je kan versgemalen lijnzaad heel gemakkelijk aan smoothies, soepen en salades toevoegen.

Lees verder op de volgende pagina.

error: Content is protected