Lifestyle

7 gewoontes die je ouder maken dan je eigenlijk bent

gewoontes ouder

Iedereen heeft wel een aantal hardnekkige gewoonte waarvan je wel weet dat je het eigenlijk beter niet kan doen. Of je nu op je nagels bijt, graag ongezond snackt of veel te laat naar bed gaat omdat je uren op je telefoon kijkt. Het is nu eenmaal iets wat je graag doet. Maar wist je dat een aantal veelvoorkomende gewoontes je jaren van je leven kunnen kosten?

Deze gewoontes kunnen bijvoorbeeld het risico op hartaandoeningen, diabetes, gewichtstoename of depressie vergroten. Oeps, en dit heeft allemaal invloed op je levensverwachting en de werkelijk leeftijd van je lichaam. Hieronder vind je 7 dingen die je kan veranderen om langer en gezonder te leven.

1. Eet gezond en gevarieerd

Wat je eet heeft een grote invloed op je gezondheid. Het is belangrijk om gevarieerd te eten. Zo krijg je belangrijke vitamines en mineralen binnen, en ook antioxidanten, vezels en goede vetten. Vermijdt voedsel dat rijk is aan zout, suiker of verzadigd vet en probeer zoveel mogelijk volkoren producten verse groente en fruit te eten. Want waar veel zout en suiker je lichaam juist verouderen helpen antioxidanten en vezels je lichaam juist jong te houden!

2. Slaap voldoende

Wat is het toch altijd fijn om te horen dat slapen gezond is. Want wie draait zich niet graag nog even om op de vroege ochtend. Volwassenen hebben gemiddeld tussen de 6 en 8 uur slaap nodig. Van slaapgebrek is bewezen dat het gezondheidsproblemen veroorzaakt, zoals depressie, angst, hoge bloeddruk, diabetes en hartaandoeningen. Veel van deze problemen leiden tot versnelde veroudering, dus slaap jezelf jong! Maar overdrijf ook niet, want te veel slaap heeft weer een averechts effect op je gezondheid.

3. Ontstress

Overmatige stress is enorm ongezond voor je lichaam en geest. Een beetje stress is niet erg, maar als je langere tijd met veel stress leeft zal je dit waarschijnlijk gaan merken aan je gezondheid. Het heeft als het ware een domino effect. Want van stress ga je meer ongezond eten, slechter slapen, je bloeddruk kan stijgen en dit resulteert in overgewicht en hart- en vaatziekten. Neem dus geregeld wat tijd voor jezelf. Ga lekker buiten wandelen, lees een boek, sport, spreek af met vrienden, mediteer of doe yoga.

4. Weg met die sigaret

Het hoeft eigenlijk bijna niet meer gezegd te worden, maar van roken wordt je vroegtijdig oud. Het is zeer ongezond en kan leiden tot verschillende longaandoeningen en het risico of een beroerte of hartinfarct neemt toe. Daarnaast krijg je eerder rimpels en een slecht gebit. Hoewel het erg moeilijk kan zijn om van een verslaving af te komen, is het de moeite waard. Geef nicotinepleisters een kans of bespreek met je huisarts manieren om je te helpen stoppen en gezonder te worden.

Verder lezen: 7 handige tips om voorgoed te stoppen met roken

5. Drink met mate

Naast een sigaret is overmatig en geregeld alcohol drinken een gewoonte waar je sneller van veroudert. Veel alcohol drinken kan problemen met je lever en zelfs je hersenen veroorzaken, en de gifstoffen kunnen ervoor zorgen dat je huid veroudert.

6. Zit niet te lang

gewoontes ouder

Zitten is het nieuwe roken. Want een uur op je kont, is vijf minuten eerder dood. Dat klinkt nogal heftig, maar het is de harde waarheid. Tegenwoordig hebben veel mensen een kantoorbaan. Dit betekent dat ze bijna de hele dag achter een computerscherm zitten. Hierdoor bewegen we veel te weinig wat niet goed is voor de stofwisseling en het risico op hart en vaatziekten verhoogt. Sta daarom geregeld even op en loop een rondje. Neem daarnaast de trap, telefoneer staand, maak een lunch wandeling en sport minimaal dagelijks een half uurtje.

Verder lezen: 7 Signalen dat je teveel stil zit en te weinig beweegt

7. Bescherm je huid

Veroudering van je lichaam is onvermijdelijk. Het hoort gewoon bij het leven. Maar als je de tekenen van ouderdom nog even uit kan stellen is dat natuurlijk wel fijn. Om je huid gezond en rimpelvrij te houden is het belangrijk om niet onbeschermd de zon in te gaan. Gebruik een zonnebrand met een hoge beschermingsfactor en sla de zonnebank voortaan over. Zo verklein je het risico op huidkanker en voorkom je vroegtijdige rimpels en pigmentvlekken.

Volg jij de Kwebbelaar al op Facebook? Doen, is leuk! Dan mis je nooit meer een handige tip of zo’n leuk artikel!

error: Content is protected