Uncategorized

Is pindakaas gezond? 6 onverwachte gezondheidsvoordelen

pindakaas gezond

Is pindakaas gezond? Het is een vraag die veel mensen hebben. Want in bijna elk huishouden is wel een pot pindakaas te vinden. Maar mag je hier nu lekker onbezorgd van eten of is het beter om voor een gezonder alternatief te kiezen? De antwoorden op dé pindakaas vraag vind je hier!

Het Voedingscentrum beveelt dagelijks 15 tot 25 gram pinda’s of noten per dag aan. 100% pindakaas (dus zonder extra zout en suiker) staat daarom in de schijf van vijf en wordt beschouwd als een gezond broodbeleg. Pindakaas bevat namelijk veel vitamines en voedingsstoffen die we dagelijks nodig hebben.

1. In pindakaas zitten vezels

In 100 gram pindakaas zit ongeveer 6 gram voedingsvezels. Volwassenen wordt geadviseerd 30 gram vezels per dag te eten. Dit vermindert het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.  Dus smeer lekker een volkoren boterham met 100% pindakaas en je bent super goed bezig!

2. Eiwitten in overvloed

Pindakaas is niet voor niets een favoriete snack van sporters. Het zit namelijk vol met eiwit wat je lichaam energie geeft. In een 2 eetlepels pindakaas zit al 7 gram eiwit. Maar eiwit is ook een bouwstof. Je spieren, botten en weefsel worden allemaal gemaakt met behulp van eiwitten. Dit is de reden dan sporter, kinderen die in de groei zijn en zwangere vrouwen wel wat extra eiwit kunnen gebruiken.

3. Vitamine B6

Deze vitamine is belangrijk voor onze stofwisseling, een sterk immuunsysteem, ons zenuwstelsel, de aanmaak van bloed en het zorgt ervoor dat we kunnen groeien. Een belangrijke vitamine voor jong en oud dus. En hoe fijn dat we deze vitamine gewoon in onze pot pindakaas kunnen vinden!

Lees verder op de volgende pagina voor nog meer verrassende gezondheidsvoordelen van pindakaas:

error: Content is protected